Genderstereotypen doorbreken in het duaal leren


De gids “Tools om genderstereotypen te doorbreken in studie- en beroepsoriëntatie”, ontwikkeld door Plan International België in samenwerking met IFAPME, is bedoeld voor professionals in het duaal leren die werken met jongeren van 15 tot 24 jaar.
Het bevat concrete en interactieve tools om jongeren bewust te maken van de genderstereotypen die hun keuzes beïnvloeden.
Via definities, inspirerende getuigenissen en pedagogische activiteiten moedigt de gids aan tot kritische reflectie over genderrollen en promoot het een vrije, gelijkwaardige en inclusieve studie- en beroepskeuze.
Deze gids kadert in het project “Ik wil zelf mijn studierichting kiezen… vrij van stereotypen!”, ondersteund door de Federatie Wallonië-Brussel via het participatief traject Alter Égales.
Het ondersteunt professionals in hun inzet voor gendergelijkheid, het doorbreken van stereotype ideeën over beroepen en het waarderen van diverse loopbanen.
Daarbij nodigt de gids hen uit om bondgenoten van gelijkheid te worden, verwachtingen die gepaard gaan met genderrollen in vraag te stellen en jongeren te begeleiden naar bewuste beroepskeuzes, vrij van enige sociale druk of vooroordeel.
Het project wordt uitgevoerd in België met de steun van de Federatie Wallonië-Brussel (Alter Égales).


