Naar school gaan, da's mijn goed recht

Ik steun

Meisjes en vrouwen wereldwijd lijden elke dag opnieuw onder geweld en discriminatie. Tijdens humanitaire en klimaatcrisissen wordt dit alleen maar erger: hun rechten worden geschonden, ze worden van school gestuurd en hun rol wordt beperkt tot die van echtgenote en moeder.  

Plan International ondersteunt meisjes zodat ze toegang kunnen krijgen tot inclusief kwaliteitsonderwijs, de mogelijkheid krijgen om over hun eigen leven en lichaam te beslissen en om zich te ontplooien, vrij van geweld. 

Meisjesonderwijs in gevaar

Laat niet nog een generatie verloren gaan door een gebrek aan scholing 

Education_Cambodge

Het aantal crisissen in de wereld neemt zorgwekkend toe. En het zijn meisjes die het zwaarst worden getroffen. Water, voeding en onderdak zijn uiteraard van vitaal belang tijdens een humanitaire crisis, maar dat geldt ook voor onderwijs. In 2022 moesten meer dan 43,3 miljoen kinderen vluchten, en dus ook hun school achterlaten. 

Eén op zeven meisjes wereldwijd gaat niet naar school. Een situatie die alleen nog maar verergert tijdens crisissituaties. Meisjes die in landen in crisis wonen, lopen 2,5 keer meer risico om niet naar school te gaan dan meisjes die in landen wonen waar geen crisis heerst. Hun universele recht op onderwijs moet worden beschermd, ook voor, tijdens en na een crisis. 

43,3

miljoen kinderen

zijn ontheemd en gedwongen op de vlucht, terwijl ze naar school moeten kunnen gaan of moeten kunnen spelen

1 op 7

meisjes

kan niet naar school; dat zijn 119 miljoen meisjes wereldwijd die geen toegang hebben tot onderwijs

2,5

keer

minder kans op onderwijs voor meisjes die in een land in crisis wonen

Hoe kun je meisjes ondersteunen? 

Steun op lange termijn is essentieel. Elke gift telt.
Al jullie giften samen maken een enorm verschil in het leven van meisjes. 

Wat is de impact van je gift?

€ 40

voorziet 13 meisjes van schoolmaaltijden gedurende 1 maand

€ 15

zorgt ervoor dat 3 meisjes toegang tot school hebben

€ 5

financiert 2 inhaalsessies voor meisjes die hun opleiding hebben onderbroken

Jouw gift maal 5! 

  • Elke gedoneerde euro wordt door onze partners met 4 vermenigvuldigd. Dat betekent dat jij met jouw gift 5 keer zoveel impact hebt.  
  • Vanaf 40 euro is je gift fiscaal aftrekbaar. Met andere woorden: schenk je 40 euro aan Plan International België, dan kost je dat na belastingaftrek slechts 18 euro.  

74 miljoen meisjes naar school? 

Dankzij onze programma's konden de afgelopen 20 jaar 74 miljoen meisjes naar school gaan.
Hoewel er vooruitgang is geboekt, zijn er nog steeds 119 miljoen meisjes die geen onderwijs volgen.
Help ze, samen met Plan International België!

— Christina, 16 jaar, Tanzania

"Mijn zus werd gedwongen om te trouwen, om de medische kosten van mijn opa te betalen. Ik was bang dat dit ook mijn lot zou zijn. Opnieuw naar school gaan heeft mijn leven veranderd. Onderwijs is mijn manier om uit de armoede te komen."

Christina

Als een meisje naar school gaat...  

Je leert op school niet alleen wiskunde en taal, je leert er ook over het leven. Een meisje dat naar school gaat, begrijpt dat haar stem net zo belangrijk is als die van een jongen.  

  • Ze kent haar rechten en kan zichzelf verdedigen tegen geweld. Scholen zijn veilige plekken en bevorderen een gevoel van verbondenheid. 
  • Ze krijgt voorlichting over seksuele en reproductieve gezondheid en kan haar eigen keuzes maken. Voor elk extra jaar dat een kind secundair onderwijs volgt, daalt het risico op kindhuwelijken met gemiddeld 6%. 
  • Ze ontwikkelt de vaardigheden die nodig zijn om financieel onafhankelijk te worden. Onderwijs moet samenhangen met toekomstkansen en moet alle kinderen helpen de vaardigheden te verwerven die ze nodig hebben om te slagen in hun professionele leven.

Onze schoolprogramma's bestrijden actief elke vorm van discriminatie of vooroordelen en leren leerlingen op te komen voor inclusiviteit. 

  • Hibbaq, 18 jaar, Somalië
    Hibbaq, 18 jaar, Somalië
  • Thouthea, 7 jaar, Cambodja
    Thouthea, 7 jaar, Cambodja
  • Beti, 15 jaar, Mozambique
    Beti, 15 jaar, Mozambique
  • Miriam, 14 yaar, Mexico
    Miriam, 14 yaar, Mexico
  • Nastya, 15 jaar, Oekraïne
    Nastya, 15 jaar, Oekraïne

Waarom is onderwijs essentieel in noodsituaties? 

FAQ

Hoe worden mijn giften gebruikt?

80% van je gift gaat naar de uitvoering van onze programma's. In het kader van onze educatieve projecten werken we onder meer aan het volgende: 

  • Meisjes van de basiselementen voorzien om lessen te kunnen volgen, zoals schoolmateriaal, maaltijden en menstruatiekits om te voorkomen dat ze thuis moeten blijven tijdens hun regels. 
  • Leerkrachten en onderwijspersoneel opleiden in normen rond gendergelijkheid, zodat ze alle kinderen gelijk behandelen. 
  • Schoolinfrastructuur aanpassen die ongeschikt is of discriminatie in de hand werkt. 
  • Ouders en leidinggevenden sensibiliseren, zodat zij op hun beurt de gemeenschap kunnen beïnvloeden en structurele veranderingen teweeg kunnen brengen. 
  • Veilige ruimtes inrichten waar meisjes zich kunnen uitdrukken of waar ze kunnen praten over de discriminatie of het geweld waarmee ze te kampen hebben. 
  • Leerlingenclubs oprichten zodat jongens en meisjes openlijk hun problemen kunnen bespreken en samen oplossingen kunnen zoeken. 

Met de overige 20% ondersteunen we onze communicatie, zodat je op de hoogte blijft van wat we doen, zodat we nieuwe mensen kunnen bereiken en onze community die meisjesrechten steunt verder kunnen uitbouwen. 

Welke landen steunen we?

Plan International België werkt samen met meisjes om hun rechten en gendergelijkheid te verbeteren in meer dan 55.000 gemeenschappen in meer dan 80 landen in Afrika, Latijns-Amerika, Azië en Europa.  

Je vindt de lijst met landen waar we aanwezig zijn via deze link: Onze impact in de wereld 

Waarom gaan meisjes niet naar school?

  • De rol van meisjes: gendernormen beperken de rol van meisjes tot de huiselijke sfeer. Er wordt van hen verwacht dat ze in de eerste plaats echtgenote en moeder worden. Wanneer de middelen schaars zijn, is onderwijs niet altijd een prioriteit voor ouders, gezinnen, of de meisjes zelf.  
  • Agressie wordt genormaliseerd: schadelijke en seksistische normen rechtvaardigen, normaliseren en minimaliseren de impact van seksuele intimidatie en geweld van mannen en jongens tegenover meisjes. Als gevolg hiervan aarzelen ouders vaak om hun dochters naar school te sturen. Ze vrezen immers voor hun veiligheid en menen dat hun reputatie en eer bedreigd worden.  
  • Armoede: als gevolg van het gebrek aan financiële middelen binnen het gezin, vooral tijdens crisissen, kan het dat ouders de schoolkosten niet kunnen betalen. Bovendien rekenen ze op de inkomsten die samenhangen met het werk van hun kinderen: kinderen die werken, gaan niet naar school. Eén op de drie tienermeisjes uit de armste gezinnen ter wereld heeft nog nooit een voet in een klaslokaal gezet. 
  • Kindhuwelijken en tienerzwangerschappen: dit zijn zowel oorzaken als gevolgen van vroegtijdige schooluitval. In veel landen wordt het huwelijk als een financiële zekerheid voor meisjes beschouwd, omdat hun echtgenoten voor hen zorgen. Anderzijds lopen meisjes die niet naar school gaan meer risico op een kindhuwelijk, omdat ze zonder onderwijs slechts zeer beperkte professionele en financiële kansen hebben. Zodra ze getrouwd zijn, is de kans dat ze terug naar school gaan miniem, omdat ze verantwoordelijk zijn voor het huishouden en de zorg voor de kinderen. Elk jaar worden 12 miljoen meisjes onder de 18 uitgehuwelijkt. In 2022 werd naar schatting 13% van alle tienermeisjes wereldwijd moeder voor hun 18 jaar. 
  • Infrastructuur: door onvoldoende investeringen in onderwijsinfrastructuur en -diensten zijn meisjes uitgesloten van kwaliteitsonderwijs, omdat hun behoeften niet worden vervuld. Scholen zijn niet makkelijk bereikbaar en de weg ernaartoe kan lang zijn. De toiletten zijn niet aangepast aan de behoeften van meisjes, het ontbreekt er aan privacy, veiligheid en menstruatievoorzieningen.  
  • Beleid: hoewel onderwijs voor meisjes sterk wordt ondersteund door de universele toegang tot onderwijs (wat wereldwijd is opgenomen in wetten en beleid), blijven er aanzienlijke hiaten bestaan in de toepassing van die wetten en dit beleid. In sommige landen is het voor zwangere meisjes en vrouwen verboden om naar school te gaan, waardoor ze nog meer gemarginaliseerd en uitgesloten worden en geen hoop meer hebben om opnieuw onderwijs te volgen. 
    Al die factoren worden tijdens crisissen nog versterkt.  

Waarom kan ik geen project voor jongens steunen?

Onze inzet voor meisjes betekent allerminst dat we jongens en mannen uitsluiten. Integendeel zelfs, met ons werk willen we de bestaande gendernormen in vraag stellen zodat iedereen de kans krijgt om op school bij te leren, om de veranderingen in hun gemeenschap aan te sturen, over hun eigen leven en lichaam te beslissen en om zich te ontplooien, vrij van geweld. Van hun geboorte tot ze volwassen zijn. 

Dankzij die aanpak zien de jongens en mannen die bij onze programma’s betrokken zijn gendergelijkheid niet alleen als een middel om de levens van vrouwen en meisjes in hun gezin en gemeenschap te verbeteren, maar ook als een kans om hun eigen leven te verbeteren. 

Sociale normen weerhouden mannen ervan om gedrag en attitudes aan te nemen die traditioneel als vrouwelijk worden gezien. Zo kunnen die normen vaders ontmoedigen om actief betrokken te zijn bij de opvoeding van hun kinderen, wat hun vermogen ondermijnt om positieve gezinsrelaties te ontwikkelen. Daarnaast kunnen mannen terughoudend zijn om hun emotionele kwetsbaarheid te uiten, uit angst om “niet mannelijk” over te komen. Dat gevoel van isolement kan hun mentale gezondheid in gevaar brengen. Om al die redenen zetten we ons in om ook de levens van mannen en jongens te verbeteren, door hen te helpen opnieuw te definiëren wat het betekent om man te zijn. 

Al onze projecten hebben dus als doel om genderstereotypen in vraag te stellen en gelijke rechten voor meisjes en jongens te bevorderen. En dat doen we voor het welzijn van alle kinderen. Een van de meest doeltreffende manieren om dit te bereiken, is door de typische hindernissen aan te pakken die meisjes en vrouwen belemmeren om hun potentieel waar te maken. Die positieve effecten kunnen van invloed zijn op alle aspecten van internationale ontwikkeling en dus iedereen ten goede komen. 

Hoe lang loopt mijn financieel engagement?

Het is ons doel om kinderen, in het bijzonder meisjes, van jongs af aan te helpen zodat ze kunnen leren, leidinggeven, beslissingen nemen over hun lichaam en hun leven en zo een betere toekomst tegemoet zullen gaan. Studies tonen aan dat kinderen die tot hun 18 jaar naar school kunnen gaan, minder risico lopen om op jonge leeftijd te trouwen en zelf kinderen te krijgen. Ze zullen ook een betere job vinden en hun financiële onafhankelijkheid zal toenemen. 

Daarom moedigen we al onze donateurs aan om zich voor een langere termijn in te zetten. Maar dat is natuurlijk niet verplicht. Je kunt je maandelijkse steun op elk moment stopzetten, door ons hierover te informeren per telefoon of per e-mail. 

Heb ik recht op een fiscaal attest?

Alle giften van minstens € 40 per kalenderjaar zijn voor 45% fiscaal aftrekbaar. Dit bedrag kan uit meerdere giften bestaan, zolang ze maar in hetzelfde kalenderjaar worden gedaan. In het begin van het daaropvolgende jaar ontvang je dan een fiscaal attest. Dit moet je niet bij je belastingaangifte voegen, maar moet je beschikbaar houden voor de belastingdienst.  

Hoe kan ik de impact van mijn gift opvolgen?

Je kunt op verschillende manieren volgen welke impact je maakt met je giften: 

  • Nieuwsbrief: elke twee maanden krijg je een nieuwsbrief met daarin de resultaten en verwezenlijkingen van onze programma's en projecten. Je vindt hierin cijfers, succesverhalen en getuigenissen die de impact van je giften tastbaar en meetbaar maken. 
  • Jaarverslag: elk jaar in het voorjaar ontvang je ons jaarverslag dat een overzicht geeft van al onze activiteiten van het afgelopen jaar en van onze financiële situatie.