Verhalen Meer meisjes in wetenschappen
Story

Nicole, wetenschapper in spe

Nicole_Header (1)

Om meisjes te bereiken is een samenwerking nodig tussen leerkrachten, overheid en privébedrijven. 

De UNESCO schat dat in Ecuador nauwelijks 30% van de wetenschappelijke functies ingevuld worden door vrouwen. Vrouwen en meisjes zijn er nog steeds ondervertegenwoordigd in domeinen als wetenschap, technologie, ingenieurswetenschappen en wiskunde. Terwijl onderzoek aantoont dat studenten al in de tweede graad beslissen waar ze goed in zijn en of ze interesse hebben in bepaalde vakken. Om meisjes te bereiken is dus een samenwerking nodig tussen leerkrachten, overheid en privébedrijven. 

Meisjes als future scientists

Om hen te inspireren om voor wetenschappelijke studies te kiezen, namen 80 meisjes uit Guayaquil deel aan het Future Scientists programma, een samenwerking tussen Plan International, het Ajá Science Park en de Nationale Polytechnische Universiteit. Via leuke lesjes kwamen de meisjes op een laagdrempelige manier in contact met wiskunde, ingenieurswetenschappen, fysica, chemie en biologie. Ze leerden er experimenteren, logisch redeneren, problemen oplossen en met innovaties komen. 

Later wil ik graag wetenschapper worden. Op school zijn mijn favoriete vakken wetenschappen en talen. Ik ben goed in de vragen van de leerkracht beantwoorden. Ik wil alle virussen en bacteriën ter wereld bestuderen om mensenlevens te redden.

10-jarige Nicole.

Tijdens proefjes kon ik onder de microscoop kleine insectjes zien in het water. Zo leerde ik dat die in vuil water zitten en ik daar dus beter niet in ga om niet ziek te worden.

De 9-jarige Darly leert graag bij over het brein.

Aaangemoedigd door de ouders 

Omdat een gebrek aan steun van hun omgeving en heersende culturele normen meisjes kunnen verhinderen om wetenschappelijke studies verder te zetten, werden ook de ouders en toezichters betrokken bij het programma. Zij kregen workshops rond wiskunde, gendergelijkheid en communicatievaardigheden om te leren hoe ze hun kinderen konden helpen hun talenten verder te ontplooien.

Als zij naar huis gaan is het belangrijk dat ze hun kinderen blijven motiveren om bij te leren.

Vanessa Salazar uit, directeur van het Ajá Science Park.

We ontdekten het belang van de steun van ouders voor meisjes en hopen dat zij hun dochters laten verder studeren in wetenschappelijke richtingen als ze dat willen.

Angela Hidalgo van Plan International

Dit programma benadrukt het belang van toegang tot onderwijs en technologie als een tool voor gendergelijkheid.

Vivianne Almeida, projectmanager bij Plan International Ecuador.
 
Genderongelijkheid aanpakken is essentieel voor het bestrijden van globale uitdagingen zoals de klimaatverandering en om de duurzame ontwikkelingsdoelen van de UN te bereiken, met het streefdoel voor 2030 om niemand achter te laten.