Nieuws In een crisissituatie is onderwijs van essentieel belang
Nieuws

In een crisis is onderwijs net zo belangrijk als water en medische zorg

06/09/2024

Salimata, 12 jaar, Mali

Rampen en conflicten betekenen maar al te vaak dat kinderen (permanent) niet meer naar school kunnen. In 2022-2023 werd het onderwijs als gevolg van conflicten 6.000 keer in het vizier genomen: scholen, universiteiten, leerlingen en leerkrachten werden aangevallen en schoolgebouwen werden door de strijdende partijen voor militaire doeleinden ingenomen. 

Bovendien werden 43,1 miljoen kinderen door klimaatrampen gedwongen hun thuis te ontvluchten, waardoor ze hun school en dromen moesten achterlaten. Kinderen in deze crisisgebieden moeten vechten om te overleven, terwijl ze in vrede zouden moeten kunnen leren en opgroeien. 

Het is daarom belangrijker dan ooit om onderwijs te beschermen. Voor Plan International is toegang tot onderwijs in crisissituaties net zo essentieel als toegang tot voedsel, water en medische zorg. Daarom doen we er alles aan om voor elk kind toegang tot veilig kwaliteitsonderwijs te waarborgen, ongeacht de omstandigheden. 

Isabelle Verhaegen 3 (1)

Onderwijs krijgt in conflicten, tijdens crisissen en na natuurrampen al te vaak onvoldoende aandacht, terwijl kinderen en jongeren op dat moment net méér nood hebben aan de vertrouwde veiligheid van de school. Je zou zelfs kunnen zeggen dat in een crisis een functionerende, veilige school even belangrijk is als water en voedsel, onderdak en medische zorg. Gesloten, onbereikbare scholen hypothekeren de toekomst van kinderen, en dus ook de toekomst van hun gemeenschap.

Isabelle Verhaegen, Nationaal Directeur van Plan International

Vooral meisjes worden van school uitgesloten    

Plan International België vraagt een bijzondere aandacht voor meisjes en jonge vrouwen in crisissituaties, omdat zij vaker getroffen worden dan jongens en mannen. 

Wereldwijd zijn er vandaag 119 miljoen meisjes die niet geen scholing volgen. In 2019 konden 69 miljoen meisjes in landen in crisis niet naar school. Meisjes die een crisissituatie doormaken, zoals een conflict of natuurramp, hebben 2,5 keer minder kans om naar school te gaan dan meisjes in landen die niet door een crisis zijn getroffen. En wanneer het om vluchtelingen gaat, hebben meisjes twee keer minder kans om naar school te gaan dan jongens.    

Onze acties om de toegang tot onderwijs in Niger en Oekraïne te bevorderen 

In Niger, dat zwaar is getroffen door klimaatverandering en conflicten, werken we samen met gezinnen en leden van de lokale gemeenschappen om hen aan te moedigen meisjes naar school te laten gaan en hen de kans te geven hun opleiding af te ronden. We werken samen met lokale partners om schoolpersoneel op te leiden, de veiligheid op weg naar school te verzekeren, schoolgerief en voedsel te verstrekken en te investeren in infrastructuur, waaronder de bouw of reparatie van toiletten voor meisjes en jongens.  

We werkten ook in Oekraïne en de buurlanden, waar we bijlessen en taallessen hebben georganiseerd, maar ook kunst- en danstherapie en andere educatieve activiteiten die tegelijkertijd psychologische ondersteuning bieden. In Roemenië hebben we jonge vluchtelingen vanaf hun aankomst bijgestaan om toegang te krijgen tot veilig en inclusief kwaliteitsonderwijs. We hielpen hen ook bij hun integratie in het formele onderwijssysteem. 

Samen investeren in onderwijs voor iedereen 

"In moeilijke tijden is onderwijs essentieel", besluit Isabelle Verhaegen. "Daarom is het zo belangrijk dat we blijven inzetten op onderwijs, ongeacht de omstandigheden. Door te investeren in onderwijs helpen we niet alleen jongeren, hun families en hun gemeenschappen, maar bouwen we ook mee aan een veiligere wereld voor iedereen.”  

Plan International steunen

Door onze projecten financieel te steunen, draag je actief bij aan de vrijheid van meisjes en gendergelijkheid.  

Alle giften van minimaal € 40 per jaar zijn voor 45% fiscaal aftrekbaar.