Nieuws Bereid uw nalatenschap voor
Nieuws

Bereid uw nalatenschap voor

26/11/2024

 

 

Admin

 

Nalatenschap is een gevoelig onderwerp en veel mensen worden afgeschrikt door de macabere bijklank en de confrontatie met het heengaan. Echter, een nalatenschap regelen bij het overlijden van een dierbare kan complex zijn, wat zorgen en extra belasting veroorzaakt voor uw nabestaanden in een moeilijke periode van rouw. U wil natuurlijk niet dat uw naasten onnodig belast worden met het zoeken naar belangrijke documenten en beslissingen nemen die u had willen maken.

Daarom is het belangrijk om zaken op orde te hebben en alles goed vast te leggen. Door bij leven na te denken over hoe uw nalatenschap geregeld moet worden, zorgt u ervoor dat uw nabestaanden na uw overlijden snel en eenvoudig de juiste informatie vinden.

Zodat zij zich kunnen richten op wat echt belangrijk is: het afscheid en het verwerken van hun verlies.

 

Orden uw boekhouding en gegevens


Een belangrijk deel van de voorbereiding van uw nalatenschap is het afhandelen van de dagdagelijkse administratie. Niet iedereen die een nalatenschap moet regelen weet bij welke verzekeringsmaatschappij ze moeten aankloppen, of wie de leverancier van uw elektriciteit is.

Het is daarom aangewezen een overzicht aan te leggen waarin degenen die uw nalatenschap moeten regelen alles kunnen terugvinden. Dit gaat van aktes en documenten over uw woning en een lijst van bezittingen die u op een specifieke manier wilt verdelen, tot een centralisatie van al uw verzekeringen, pensioenuitkeringen, banken, leveranciers van nutsvoorzieningen, abonnementen, paswoorden tot uw sociale media, ...
Neem het overzicht regelmatig door; leveranciers en bezittingen kunnen veranderen.
Berg de lijst veilig en uit het zicht op, en maak ze alleen kenbaar aan degenen die u vertrouwt en van wie u het nodig acht dat ze op de hoogte zijn.

Indien u graag wilt dat uw nabestaanden de middelen hebben om de kosten omtrent uw nalatenschap – zoals die van de begrafenis, schulden of belastingen – te dekken, overweeg dan een levensverzekering.

 

Maak een testament op


Een testament zorgt ervoor dat uw bezittingen verdeeld worden volgens uw wensen. Zonder testament kan de verdeling op een manier ingericht worden die niet overeenkomt met uw voorkeuren.
Maak een inventaris van uw bezittingen en geef duidelijk aan wie wat krijgt. Betrek hier zowel de roerende als onroerende goederen bij: de woning, bankrekeningen, juwelen, erfstukken, .... U kan natuurlijk ook een legaat nalaten aan uw favoriete goede doel.

Onze veelgestelde vragen over testament en legaten en onze brochure helpen u al een eind op weg.
Het is niet verplicht, maar wel mogelijk om een executeur aan te duiden voor uw testament. Dit is iemand die uw nalatenschap zal uitvoeren in uw naam, na uw overlijden, volgens uw testament.
U kan kiezen voor een advocaat of notaris, maar ook een familielid of vriend of vriendin kunnen hiervoor in aanmerking komen. Indien u kiest voor een familielid of bekende, kan u best deze aanstelling vooraf met de persoon bespreken.

Wanneer u nog minderjarige kinderen hebt, is het aan te raden om een voogd aan te duiden die voor hen zal zorgen in het geval u er niet meer bent voor hun 18e verjaardag. Het aanstellen van een voogd is een beslissing met verantwoordelijkheid en verregaande gevolgen. Bespreek dit dus zeker met degene(n) die u wil aanstellen.

 

Optimaliseer de erfbelasting


Bekijk de successierechten van uw nalatenschap in functie van uw reservataire erfgenamen (de langstlevende huwelijkspartner en kinderen) en de verdere graden van verwantschap met uw naasten. Meer informatie hierover kunt u vinden op onze website.


Afhankelijk van deze informatie kan u een schenking bij leven overwegen, wat fiscaal voordeliger kan zijn en problemen kan voorkomen bij de afhandeling van uw nalatenschap. In de schenkbelasting bestaan er namelijk vrijstellingen en verminderingen.


Let op, er is bekend gemaakt dat de zogenaamde ‘verdachte periode’ bij een schenking bij leven opgetrokken wordt. Wie vanaf 1 januari 2025 geld of andere roerende goederen wil schenken aan een naaste zonder erfbelasting te moeten betalen, zal vanaf dan 5 jaar in leven moeten blijven. Volgens de huidige regelgeving is dat momenteel 3 jaar. Komt de schenker binnen de 5 jaar van de schenking te overlijden, is er alsnog erfbelasting verschuldigd.
Deze verlenging van de ‘verdachte periode’ geldt alleen voor schenkingen van roerende goederen vanaf 1 januari 2025 en is dus niet geldig voor bestaande schenkingen die voor deze datum afgesloten zijn.


Wanneer u roerende goederen zoals geld laat registreren, betaalt u een schenkbelasting die lager ligt dan de erfbelasting. Voor schenkingen in rechte lijn (en tussen partners) betaalt u 3% schenkbelasting, voor alle andere personen betaalt u 7%.
Op een ‘vriendenerfenis’ aan niet reservataire erfgenamen betaalt u tot maximaal € 15.000 maar 3% erfbelasting.
U kan ook een gelegenheidsgeschenk overhandigen ter ere van een verjaardag of kerst. Hier geldt de regel dat dit soort geschenk maximaal tot 1 % van uw totale (on)roerend vermogen mag bedragen.


Indien u binnen uw nalatenschap ook een legaat wilt nalaten aan Plan International België, genieten uw niet reservataire erfgenamen binnen Brussel en Wallonië een fiscaal voordeel dankzij het duolegaat.
Binnen een duolegaat kunt u (een deel van) uw vermogen nalaten aan ons, met als voorwaarde dat wij een nettobedrag of een deel van uw nalatenschap, vrij van erfbelasting, uitkeren aan uw niet reservataire erfgenamen. In de praktijk ontvangen zij dus netto meer van de erfenis dan wanneer ze rechtstreeks van u zouden erven. In Wallonië en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een belastingtarief van 7% geldig voor goede doelen, en dus ook voor Plan International België.
Sinds de afschaffing van het duolegaat voor Vlaanderen in 2021 valt het fiscale voordeel voor uw niet reservataire erfgenamen weg. Echter, door een wetshervorming in hetzelfde jaar moet Plan International België op legaten vanuit Vlaanderen geen erfbelasting meer betalen. Dit maakt het absoluut interessant voor ons, want het betekent dat we het ons toegekende bedrag van uw nalatenschap integraal kunnen inzetten voor meisjes en vrouwen binnen onze projecten


Zoals u kon lezen, bestaan er meerdere manieren om uw erfenis te optimaliseren. Contacteer uw notaris en laat u adviseren voor de beste oplossing voor uw persoonlijke situatie.
U kunt ons uiteraard ook steeds een mail sturen of opbellen voor advies.


Een bijkomend woordje: een hervorming van de erfbelasting maakt ook deel uit van het regeerakkoord van de Vlaamse regering. De principes hiervoor zijn vastgelegd maar het systeem zal pas volgend jaar bepaald worden. Pas dan zouden ook de exacte percentages van de erfbelasting afklopt worden.


Uiteraard houden we u bij Plan International België u zo goed mogelijk op de hoogte van deze aanpassingen en geven we u de details, voor zover deze bekend zullen zijn, mee in de editie van de Ebenezer van februari.

Een duurzame zorgvolmacht


Met een zorgvolmacht anticipeert u op een mogelijke wilsonbekwaamheid door één of meerdere personen de bevoegdheid te geven om handelingen te verrichten met betrekking tot uw financiële of medische aspecten. Om een zorgvolmacht op te maken, moet de u wilsbekwaam zijn op het moment van opstellen.


Een belangrijk voordeel is dat u zelf kunt aangeven wanneer de volmacht in werking treedt. Dit kan ook als u nog wilsbekwaam bent, maar door omstandigheden niet meer in staat bent om bijvoorbeeld zelf naar de bank of het ziekenhuis te gaan. U kan er uiteraard ook voor kiezen dat de volmacht pas ingaat op het moment dat u wilsonbekwaam wordt.
Als u geen regelingen heeft getroffen voor het geval u uw eigen belangen niet meer kunt behartigen, zal de vrederechter een bewindvoerder aanstellen. Dit kan een familielid of een onafhankelijke bewindvoerder zijn of u kan een ‘verklaring van voorkeur van bewindvoerder’ opstellen.


Het is niet nodig om een zorgvolmacht te regelen via een notaris, maar wel sterk aan te raden. Zo vermijdt u dat hiaten of onduidelijkheden uw wensen in het gedrang brengen, moest u wilsonbekwaam worden. Registreer de zorgvolmacht ook in het Centraal Register voor Lastgevingen.

Wilsverklaring


Verkiest u uw wensen voor uw uitvaart vast te leggen, heeft u een sterk standpunt over orgaandonatie of donatie van organen aan de wetenschap, wil u uw stem laten horen of weigert u bepaalde medische onderzoeken en behandelingen als dit van toepassing zou zijn, ...? Dan is het raadzaam om hier afzonderlijke wilsverklaringen voor op te stellen. Ook voor euthanasie in het geval van een onomkeerbare coma moet u een wilsverklaring opstellen. 
De organisatie LEIF kan u hierover alle informatie verschaffen.  

 

Herbekijk uw nalatenschap op tijd en stond 


Er kunnen grote veranderingen plaatsvinden in een mensenleven; trouwen, bouwen, kinderen en kleinkinderen, maar ook een overlijden, scheiding of verandering in uw financiële omstandigheden.  
Het zijn allemaal belangrijke momenten om opnieuw even na te denken over uw nalatenschap en misschien uw plan of testament bij te werken, zodat uw huidige wensen en situatie altijd correct worden weergeven. 

 

Praat met uw dierbaren
 
Uw erfenis is een persoonlijke keuze en uw omstandigheden en wensen zijn allesbepalend. Al is het mogelijks ongemakkelijk, het kan nuttig zijn uw nalatenschap met uw naasten te bespreken om uw wensen te verduidelijken en zo mogelijke conflicten te vermijden. 
Geef duidelijk aan waar uw dierbaren belangrijke documenten kunnen vinden, en zorg ervoor dat ze uw wensen begrijpen. 
Als u geen officiële wilsverklaring aflegt die instructies geeft over uw voorkeuren voor mogelijke medische zorg of uw begrafenis, kunt u dit ook aangeven aan uw naasten. 

Als u deze stappen doorloopt, bestrijkt u de belangrijkste aspecten van uw nalatenschap. Zo zorgt u ervoor dat uw nalatenschap goed geregeld is en dat u voor uw dierbaren zorgt volgens uw wensen, terwijl u de juridische en financiële lasten tot een minimum herleidt.  

Aarzel niet om contact op te nemen met uw notaris of een nalatenschapsadvocaat. 

 

Voor informatie over het duolegaat of nalaten aan Plan International België, kunt u contact opnemen met onze Relationship Manager Kim Sellekaerts. Mail naar kim.sellekaerts@planinternational.be of bel op 0472 12 07 56.