Kies voor een partnership op maat

Bij Plan International België denken we graag mee met uw bedrijf over hoe een samenwerking kan passen in jullie CSR-verhaal.  

De mogelijkheden voor Corporate Social Responsibility zijn quasi eindeloos, maar we tonen u graag enkele voorbeelden van hoe andere ondernemers het aanpakken om mee te helpen streven naar een betere toekomst voor meisjes. 

Uiteraard start elke partnership op maat met een vrijblijvend en verkennend gesprek.

Het belang van CSR voor uw organisatie  

Steven Van Belleghem legt u in deze video uit waarom het belangrijk is om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

De Edelman Trust Barometer (2020) toont dat 74% van uw klanten verwacht dat een bedrijf zich uitspreekt over maatschappelijke topics. 

Uiteraard moet u vooral óók een goed product hebben. Maar alléén een goed product is niet meer genoeg om u te onderscheiden van de concurrentie. Er zijn vandaag veel goede producten aan goede prijzen. Waar haalt u wél uw concurrentieel voordeel? Dat moet komen van uw Corporate Social Responsibility (CSR). Het is dáár dat u vandaag wint of verliest. 

Klanten vinden het belangrijk. En dat geldt nog méér voor uw medewerkers. Want hun job is een deel van hun identiteit. Duurzaam ondernemen is dus minstens evenveel een zaak van HR als van marketing. 

Enkele inspirerende getuigenissen

Helen B.

Helen Blanchaert is illustratrice en oprichtster van helen b. Met haar geïllustreerde producten wil ze een vleugje vrolijkheid toevoegen aan ieders leven. De slogan van helen b is daarom niet voor niets “our happiness is handmade”.  

Helen houdt van reizen, op ontdekking gaan én is verzot op koffie. Daarom zei ze ook meteen ja toen Plan International België haar vorig jaar vroeg om een koffiebeker te ontwerpen naar aanleiding van Internationale Vrouwendag op 8 maart.  

De beker die ze dit jaar ontwierp heeft als thema “long arm buddies”. Je ziet twee vrouwen van een andere origine die elkaar innig omarmen en ook zeggen tegen elkaar: ik ben er voor jou. Per verkochte beker gaat 3€ integraal naar Plan International België en dit voor alle aankopen tot eind 2023. 

Dit is een mooi voorbeeld van hoe je als bedrijf je product of service kan linken aan een project van Plan International België alsook om je achterban/klanten ook duidelijk te maken waarvoor je staat als organisatie (waarden, gender focus,…). 

Euroclear

Euroclear is een wereldspeler in de afwikkeling van effectentransacties. Thema’s als gender en inclusie staan ook bij hen centraal en regelmatig overleggen we hoe we vanuit Plan International hen hierbij kunnen ondersteunen. Zo werd er in 2022 meegewerkt aan een interne teamdag rondom noodhulp en migratie en gaf ons Emergency team inzichten in deze complexe thema’s. In verschillende werkgroepen werd dit dan verder besproken.  

Voor de Internationale Vrouwendag verkocht Plan International in 2022 een AR-kunstwerk van ambassadrice Nadia Aimé (met dank aan Yondr voor hun innovatieve AR-bewerking). De € 10.000 kwam integraal de equal rights-initiatieven van Plan International in Benin ten goede. Euroclear nam ook al tweemaal deel aan de Equal Rights Run, nu Embrace Diversity Run, op de Memorial van Damme, waar telkens een van hun medewerkers in naam van het bedrijf de ambassadeursrol opnam en er de 100 meter liep.  

Kazidomi

Cause-related marketing betekent dat u als ondernemer een bepaald product of verkoopactie koppelt aan ons goede doel.  

Kazidomi is een online winkel voor gezonde en biologische producten die Plan International België steunt door op sommige vooraf vastgelegde dagen de winst op hun lidmaatschappen integraal te schenken aan Plan International. CEO Emna Everard legt uit waarom ze net voor Plan International kozen.