Stereotypen doorbreken om vrij te kiezen
Land: België
Duur: 21.01.25 - 31.10.25
Deelnemers: ongeveer 1200
Mobiliseer je school


Naar een gelijke studiekeuze zonder stereotypen
In de Federatie Wallonië-Brussel blijven genderstereotypen bestaan in het onderwijs en bij de studiekeuze en beroepsoriëntatie. Ze weerspiegelen de traditionele rollen die aan verschillende genders worden toegeschreven. Om deze stereotypen te doorbreken, is het essentieel om de bijhorende verwachtingen en het discriminerend gedrag in vraag te stellen. Daarom organiseren we sensibiliserings- en opleidingsactiviteiten om een studie- en beroepskeuze die vrij is van genderstereotypen te bevorderen.

Haar school
De onderwijsteams in het duaal leren worden opgeleid om genderstereotypen te herkennen en tegen te gaan. Zo sensibiliseren ze jongeren over hun mogelijke studie- en beroepskeuzes en bevorderen ze een genderneutrale oriëntatie en onderwijsaanpak.

Haar talent
Jongeren worden gesensibiliseerd en leren genderstereotypen herkennen die hun studiekeuze en beroepsoriëntatie kunnen beïnvloeden. Deze sensibilisering draagt bij tot een meer doordachte en eerlijke studiekeuze.
Stereotypen doorbreken voor gendergelijkheid
Dit project heeft als doel genderstereotypen te doorbreken door hun negatieve impact op onderwijs, carrière en maatschappelijke participatie te erkennen. Het sensibiliseert jongeren en leidt de onderwijsteams in het duaal leren op rond genderstereotypen in studiekeuze en beroepsoriëntatie, zodat ze jongeren bewuster kunnen begeleiden.
Door middel van tools en opleidingen krijgen professionals de middelen om een genderneutrale oriëntatie te bevorderen. Dit initiatief sluit aan bij de doelstellingen van het Plan Droits des Femmes van de Federatie Wallonië-Brussel, dat strijdt tegen stereotypen die de kansen van individuen inperken.
Het algemene doel is bij te dragen aan een cultuurverandering ten gunste van gendergelijkheid, door kritisch denken en bewustwording te stimuleren. Het specifieke doel is dat jongeren hun studierichting en loopbaan vrij kunnen kiezen zonder zich beperkt te voelen door genderstereotypen.
— Angélique Van Ombergen, Hoofdwetenschapper voor ruimteverkenning bij het Europees Ruimteagentschap
"Ik denk dat het heel belangrijk is dat de volgende generatie – en dat omvat iedereen – een representatie heeft van wat ze kunnen worden. "
1200
jongeren
gesensibiliseerd rond genderstereotypen bij studie- en beroepskeuzes
4
sleutelevenementen
rond studiekeuze en/of opendeurdagen
3
opleidingsdagen
voor professionals in het duaal leren
Welke acties ondernemen we?
- Ontwikkeling van een kwalitatief, speels en interactief sensibiliseringsinstrument voor jongeren van 15 tot 20 jaar
- Deelname aan evenementen rond studie- en beroepsoriëntatie en opendeurdagen
- Opleidingen voor professionals actief in het duaal leren
- In samenwerking met IFAPME werd een praktische gids ontwikkeld voor professionals in het duaal leren
- Verspreiding van de ontwikkelde hulpmiddelen
- Beschikbaar stellen van onze opleiding over stereotypen en discriminatie
Partners
Het project wordt uitgevoerd in België met steun van de Federatie Wallonië-Brussel (Alter Égales).

