Actie nemen voor kwalitatief onderwijs
Land: Benin
Duur: 01.12.19 - 29.02.24
Deelnemers: 34.000
Ik doe een gift
De weg openen
In Benin neemt het aantal leerlingen in het basisonderwijs toe. Desondanks blijft de schooluitval groot in landelijke en afgelegen gebieden, zoals Atacora. Het lerarentekort verergert die situatie nog.
Gendergerelateerd en seksueel geweld, gedwongen huwelijken en zwangerschappen op jonge leeftijd beletten meisjes bovendien de toegang tot onderwijs en maken dat ze met school stoppen. Daardoor vinden ze maar moeilijk de weg naar het middelbaar en hoger onderwijs of beroepsopleidingen. Ons AGIR-programma opent voor meisjes de weg naar duurzaam leren in een veilige omgeving.
Haar school
Omdat ze al op heel jonge leeftijd huishoudelijke taken krijgen, moeten te veel meisjes gedwongen de school verlaten. Onze projecten zijn erop gericht hen duurzaam onderwijs te laten volgen.
Haar stem
Schoolmeisjes ontwikkelen op een duurzame manier hun creativiteit en verzamelen de energie die ze nodig hebben om zonder beperkingen keuzes te maken, beslissingen te nemen en te handelen.
Haar lichaam
Door jongeren en leerkrachten bewust te maken van gendergerelateerd geweld en HIV/AIDS, maken we samen van de school een veilige plek die gendergelijkheid bevordert.
Een inclusieve aanpak
Met kwalitatief en inclusief onderwijs bevordert het AGIR-project de toegang tot de basisschool. 'Agir' is het Franse woord voor 'actie nemen'. Het project zorgt er ook voor dat kinderen de basisschool afmaken. Omdat ongelijkheid al op zeer jonge leeftijd ontstaat, richt ons project zich op basisscholen. We focussen specifiek op meisjes en kinderen van 6 tot 11 jaar die in noodsituaties verkeren of met een handicap leven, en op kinderen die het grootste risico lopen om vroegtijdig met school te stoppen. Het doel is om een succesvolle overgang naar de middelbare school te garanderen.
34.000
leerlingen
nemen deel, de helft van hen zijn meisjes
90
openbare
basisscholen
935
ouders
zijn bewust van de voordelen van onderwijs
14
plaatselijke organisaties
werden ondersteund in hun pleidooi voor inclusief onderwijs
425
onderwijzers
trainen het onderwijzend personeel op het gebied van gendergelijkheid en seksueel geweld
Welke acties ondernemen we?
- Ons programma vindt plaats in de provincie Atacora, waar 55% van de meisjes en 48% van de jongens niet naar school gaat.
- 34.000 leerlingen, waarvan de helft meisjes, plukken de vruchten van een omgeving die hen toegang geeft tot school en ervoor zorgt dat ze naar school blijven gaan.
- We bouwen solidariteitswinkels die essentiële schoolbenodigdheden beschikbaar maken in elke school.
- We rusten scholen uit met fotovoltaïsche zonnepanelen, drinkwater en sanitaire voorzieningen.
- We stellen maandverbanden ter beschikking van tienermeisjes.
- We richten “Clubs van uitmuntendheid” op voor meisjes, waarin leerlingen met goede resultaten mentoren zijn voor de jongsten.
- Bij leiders van gemeenschapsgroepen vergroten we het bewustzijn over de thema's inclusief onderwijs en gelijkheid.
- We geven alle kinderen opleiding over genderkwesties, zodat de school een plaats van emancipatie wordt.
- We versterken synergiën tussen alle belanghebbenden in het onderwijs: ouders, onderwijskoepels, openbare instellingen en lokale en territoriale overheden.
Uw steun is essentieel
Door onze projecten financieel te steunen draag je actief bij aan de vrijheid van meisjes en gendergelijkheid.
Alle giften van minimaal € 40 per jaar zijn voor 45% fiscaal aftrekbaar.
Partners
Het project wordt in Benin uitgevoerd in samenwerking met ‘Action et Education’ en DEDRAS (Development, Education, and Research for Women's Advancement and Solidarity).
We danken het Zwitserse ministerie van Ontwikkeling en Samenwerking en onze trouwe donateurs die dit project steunen.